ZSMEiE w Toruniu

Strona główna   -    Email
  Poprawki | Przedmioty | Zadania | Klasówki | Programy | Wycieczki | Archiwum | O nas | L: 9635
Strona przedmiotowa elektrycznych przedmiotów zawodowych

Wybór

24 września 2010 r. - ROZDZIELNIA NAPOWIETRZNA i LINIE NAPOWIETRZNE - GÓRSK:

Organizator: mgr inż. Michał Strom
Klasa : 4h - technik elektryk

Uczniowie technikum elektrycznego podczas nauki na przedmiotach zawodowych uczą się o takich obiektach, które również muszą obejrzeć w miarę możliwości z jak najmniejszej odległości. W szkole jest to niemożliwe ze względu na rozmiary tych obiektów. Mowa tu o np. elektrowniach, stacjach transformatorowych itp.

W pobliżu linii WN
Przd rozdzielnią

Z tego względu od czasu do czasu w naszej szkole są organizowane wycieczki zawodowe do zakładów pracy, gdzie można z bliska zapoznać się z budową i działaniem urządzeń, do których zwykły śmiertelnik nie ma dostępu. W piątek, 24 września klasa 4h miała okazję na żywo obejrzeć urządzenia znajdujące się na wypsażeniu typowej stacji transformatorowo-rozdzielczej WN (wysokiego napięcia), oczywiście z bezpiecznej odległości i za odpowiedniego ogrodzenia.

13 października 2010 r. - ELEKTROWNIA WODNA PILCHOWICE:

Organizator: mgr inż. Teresa Matysiak i mgr Maria Kmiecikowska
Klasa : 3d - technik mechatronik

Wyjechaliśmy w środę rano 13 października do Karpacza. Po drodze zajechaliśmy do elektrowni wodnej Pilchowice k/Jeleniej Góry. Jest tam piękna, kamienna zapora na rzece Bóbr (69 m wysokości, 270 m długości). W budynku znajduje się 6 turbozespołów z turbinami Francisa. Łączna moc zainstalowana elektrowni 7,585 MW. W czwartek, 14 października wyruszyliśmy na całodzienną wycieczkę w góry. Zaczęliśmy w Karpaczu od obejrzenia zapory i zbiornika przeciwpowodziowego na rzece Łomnicy, potem ścinając serpentyny, stromym podejściem dotarliśmy do świątyni Vang. Następnie przekroczyliśmy bramę Karkonoskiego Parku Narodowego rozpoczynając wspinanie się na kolejne szczyty. Poprzez Rówienkę z pięknym widokiem na grupę skalną Pielgrzymy, dalej przez urozmaicony krajobraz głazowisk pozostawionych przez lodowiec, dotarliśmy do Domku Myśliwskiego, gdzie obejrzeliśmy film o Karkonoszach.

3d
Elektrownia wodna Pilchowice

Najpiękniejszym odcinkiem trasy w tym dniu była wyłożona blokami skalnymi ścieżka podnóżem skalistych ścian Kotła Małego Stawu, z którego wypływa Łomnica. Zrobiliśmy odpoczynek przy schronisku "Samotnia" z widokiem na Staw i skalne ściany Kotła. Dalej obok schroniska "Strzecha Akademicka" przeszliśmy na Równię Pod Śnieżką ze schroniskiem "Dom Śląski" oraz na najwyższy szczyt Karkonoszy - Śnieżkę, na której znajduje się obserwatorium astronomiczne. Ze Śnieżki rozpościera się piękny widok na Równię pod Śnieżką i na zachodnią część Karkonoszy. Ostatni etap tego dnia to bardzo strome zejście Kotłem Łomniczki. Minęliśmy po drodze tablice symbolicznego cmentarza ofiar gór, schodząc nadal uciążliwymi, stromymi zakosami doszliśmy do schroniska "Nad Łomniczką".

3d
Wewnątrz elektrowni

Następnie zeszliśmy obok skoczni "Orlinek", Białego Jaru do DW Chrobry w Karpaczu. Następnego dnia w piątek, 15 października wyruszyliśmy na drugą długą wycieczkę w góry. Zaczęliśmy w Szklarskiej Porębie. Podeszliśmy do wodospadu "Kamieńczyk", zeszliśmy na dno wodospadu w kaskach, następnie wspięliśmy się na Halę Szrenicką. Odpoczęliśmy w schronisku. Weszliśmy na szczyt Szrenica, dalej poszliśmy w kierunku schroniska "Pod Łabskim Szczytem" piękną "Mokra Drogą", następnie długo schodziliśmy leśną drogą do drugiego wodospadu "Szklarka". W sobotę 16 października, po śniadaniu - obejrzeliśmy Karpacz, spacerując po wyjątkowo długim mieście, następnie wyjechaliśmy w drogę powrotną. Zrobiliśmy dwugodzinną przerwę - spacer po Wrocławiu. Późnym, wieczorem przyjechaliśmy do Torunia.

29 października 2010 r. - TORUŃSKA ENERGETYKA CERGIA S.A. - TORUŃ:

Organizator: mgr inż. Michał Strom
Klasa : 4h - technik elektryk

29 października odbyła się kolejna wycieczka zawodowa. Tym razem uczestnikami wycieczki byli również uczniowie klasy czwartej Technikum Elektrycznego. O godzinie 8:30 spotkaliśmy się przed ciepłownią należącą do Toruńskiej Energetyki CERGIA S. A. przy ulicy Ceramicznej 6, gdzie oczekiwali nas pracownicy zakładu, którzy oprowadzali nas po najciekawszych obiektach.

Podczas prezentacji multimedialnej

Zanim jednak udaliśmy się zapoznać sie z pracą tych obiektów, spotkaliśmy się z w sali konferencyjnej, gdzie obejrzeliśmy prezentację przedstawiającą proces wytwarzania energii cieplnej. Zapoznaliśmy się tam również z parametrami technicznymi oraz normami dotyczącymi ochrony środowiska.

Początek trasy

Najciekawsza jednak była część "praktyczna" wycieczki, gdzie można było zobaczyć z bliska różne urządzenia do np. uzdatniania wody, wyładunku i transportu węgla, sterowania i nadzorowania pracą wszystkich urządzeń z pulpitu sterowniczego i wiele innych. Jednak wszystko co dobre szybko się kończy. W chwili, gdy chciałoby się jeszcze pozostać i dalej oglądać i słuchać wyjaśnień naszych przewodników, trzeba było się pożegnać. Szkoda tylko, że nie wszędzie można było wykonać pamiątkowe zdjęcie.

16 listopada 2010 r. - ELEKTROWNIA WODNA WE WŁOCŁAWKU:

Organizator: mgr inż. Teresa Matysiak
Klasa : 3h - technik elektryk

16 listopada miała miejsce kolejna wycieczka zawodowa dla klas elektrycznych. Tego jesiennego i niestety deszczowego dnia, klasa 3h wyruszyła w trasę. Po około godzinnej jeździe autokarem byliśmy przed włocławską zaporą.

3h
Wirnik hydrogeneratora

W odwiedzonej przez nas elektrowni odbywał się remont. Dzięki temu mieliśmy okazję obejrzeć generator synchroniczny rozłożony na części. Innymi i to wielkimi atrakcjami były: wejście do pracującego generatora, gdzie można było wszystko obejrzeć podczas pracy oraz zejście "grubo" pod dno Wisły - do tunelu w fundamentach zapory wodnej.

3h
Wewnątrz zapory - pod dnem Wisły

Tradycją związaną z wycieczką do Włocławka jest odwiedzienie miejsca upamiętniającego męczeńską śmierć bł. ks. Jerzego Popiełuszki. No i w ten sposób pozostało nam wrócić do Torunia, gdzie dotarliśmy w godzinach popołudniowych.